Remove all obstacles from our path
![]() "Píseň 'Forsaken' je v podstatě upíří příběh podle krátký příběh z počátku roku 1800 od dobře známého ruského spisovatele," píše Petrucci. "Soustřeďuje se na hlavního hrdinu Leo, který byl navštíven nočním přízrakem jménem Alice. Je tak fascinován a vyděšen tímto duchem jako obrazem ženy, která se mu zdá tak neochvějně známá. Její svádění znamená noční fascinující cestu do temné minulosti, kde pluje po obloze bez tíže spolu s Leem a návštěvuje taková místa jako Paříž a starověký Řím. Po celou dobu ona opakuje slova, 'Přišla jsem si pro tebe' a 'Ty jsi můj.' " Tak jej uchvátila, že Leo ani necítí bodnutí jejího upířího polibku a jeho tělo se pomalu samo stává přízrakem v pokračování příběhu. V animovaném videu vytvořeném k této písni, se režisér zvolil, aby textový a futuristický zvrat, a pohrál si s příběhem trochu. Nyní naše hlavní postava se chová jako démon, kombajn na lidskou krev. Jeho cílem je podporovat jinak neživé figuríny touto krví tak, že mohou žít a znovu prožívat některé z nejtemnějších okamžiků v historii. "Vždycky jsem věděl, že animovaná adaptace by byla ideální cestou, která barvitě ilustruje tento horor. Práce s režisérem a výběr japonského stylu animace jako uměleckého média byla neuvěřitelnou příležitosti. Od moderního výkladu k charakteru rozvoje, storyboardy a nakonec animace, byl to jedinečný a vzrušující zážitek být jeho součástí. Jsem opravdu rád, že píseň ožívá a myslím si, že se lidem bude líbit tento zcela nový a jedinečný pohled, který byl vytvořen pro "Forsaken". Klip byl vytvořen japonským animovacím studiem Gonzo a po vedením Yasufumi Soejimou. Video výkonný producent, Joey Goubeaud z Amusement Park Media koordinované úsilí mezi Dream Theater a Gonzo. |
![]() Zde je odkaz přístupný z diskografie kapely: The Astonishing nebo také mezi nejlepšími progresivními deskami: The Astonishing Na obou stránkách je použit můj vlastní překlad příběhu a textů. ![]() "Skladbu charakterizuje strach. Strach z neznáma, strach z příležitosti, strach z chyb. Pokud nejsme dost opatrní, může být strach velmi oslabujícím faktorem a zabrání nám v realizaci našeho skutečného potenciálu. Svět, v němž žijeme, se snadno může stát děsivým místem, který je opředen neurčitou budoucností. Ale zbavení se obav, je klíčem, který nás nakonec osvobodí," uvedl k novému songu kytarista John Petrucci. ![]() Druhá skladba "Paralyzed" na albu Dream Theater z roku 2019 "Distance Over Time" napsal kytarista John Petrucci a je o útlaku, který člověk zažívá ve vztahu, aniž by odporoval. Kytarista John Petrucci k písni uvedl: "Píseň je introspektivní úvahou o negativním dopadu, který může mít tvrdohlavost nebo cílevědomost na důležité vztahy." Hudbu vlastně nejprve aranžoval Mike Mangini, přinesl hlavní hudební nápady a suroviny, a pak Petrucci přidal text a kapela z toho všeho udělala kompletní píseň. ![]() Petrucci řekl pro Rolling Stone o písni "Fall Into the Light": "Fall Into the Light" je příkladem hodně kytarovým riffem vedené písně, která je na albu. A několik jich tam je. Tahle se skládá ze tří části, první je riff, na který jsem přišel v zákulisí, když jsem byl na turné "G3". Měl jsem svoji značkovou Mesa Boogie [JP-2C], nasadil jsem jsem opravdu těžký zvuk a vyšel z toho ten riff. Pustil jsem svůj iPhone a natočil jsem jej a označil jej jako "Cool Riff v E. [Smích]. Připomínalo to styl kapely Metallica. Také jsou některé rychlejší pasáže, které jsou velmi riffové a těžká pravá ruka. Třetí složkou je střední část, která je trochu orchestrální a velmi melodická. To bylo něco, co jsem napsal ve svém suterénu na akustickou kytaru. Myslím, že jsem jí nazval "Kovbojská sekce", protože má westernovou atmosféru. Takže "Fall Into The Light" je případem, kdy jsem přinesl tyto součásti do studia a pak jsme je poskládali do skladby. Je to opravdu zábavná píseň, zejména pro mě, protože je velmi riffově vedený metal." ![]() Petrucci k písni: "Jako textař, když slyším tento styl hudby, dívám se na to pohledem Petera Gabriela a stylem vyprávění příběhu. Takže po napsání hudby pro písničku jsme pracovali na melodiích pro vokální sekce a začal jsem zpívat něco o klukovi v baru. A bylo to legrační, ale také něco ve smyslu: "Wow, to by mohlo fungovat!" Je to jedna píseň na albu, která pochází z fiktivního místa. Jsou v ní asi dvě nesouvisející postavy - první je alkoholk, který žije v malém námořním městečku a celý život se ospravedlňuje, protože se opravdu nedostal ven. Zůstává na tom místě a přemýšlí proč. A druhou osobou je žena, která je ve zneužívaném vztahu, a také uvízla a přemýšlí, proč zůstává. Takže píseň zkoumá, jak lidé v takových situacích uvíznou. A nakonec se to změní - a já vím, že to začíná být trochu opojné (směje se) - ale vezmu-li si buddhistickou perspektivu, kde říkám, že všechno, na co myslíš, co cítíš a v co věříš, o čem sníš, můžeš to skutečně udělat. Nemusíte se v těchto situacích držet. Takže tam je trochu pozitivní obrat na konci, kde si to dvě postavy uvědomují. Je zábavné psát takovou píseň každou chvíli, protože je to skoro jako poetická výzva - snažíte se vyprávět příběh, ale nemáte spoustu slov, abyste řekl, co chcete říci, protože píseň je dlouhá jen několik minut". ![]() ![]() ![]() Skladba se zabývá negativní energií, která v současné době proudí všude a ze všeho. "N" vyjadřuje ruch, rušivé elementy, které se pro nás stávají negativní energií. Spoustu času dnes trávíme obklopeni elektronickými zařízeními všeho druhu, jež vytvářejí mnoho ruchů na nás působících. Náš mozek je pak zahalen do jakési mlhy a není schopen vnímat realitu, takže zapomínáme na katastrofy, přehlížíme drogovou problematiku, řešíme náboženské rozpory... Nosnou myšlenkou textu je pak, že bez všech těchto rušivých elementů by život na Zemi byl mnohem lepší, snažší a čistší. ![]() Píseň "At Wit’s End" napsal zpěvák James LaBrie a je o zneužívání žen a psychické zátěži těch, kteří byli vystaveni násilí, aby znovu vybudovali svůj život jako pár od nuly. ![]() "Out Of Reach" napsal zpěvák Jamese LaBrie a je o člověku, který se zamiluje do jiného, ale nedokáže tomu druhému vysvětlit své city. ![]() Tato skladba se odkazuje na dílo astrofyzika a zastánce skeptického nadhledu Carla Sagana, který vyjádřil v knize "Pale Blue Dot: A Vision of the Human Future in Space". Název je odvozen podle fotografie Země viděné z vesmíru, která byla na Zemi zaslána z vesmírné sondy Voyager v roce 1990. Malý modrý bod v nekonečnosti celého vesmíru vypadá jen jako jeden malý pixel. Sagan v tomto kontextu konstatoval, že války, náboženství a podobné věci, které lidstvo řeší jsou zcela nepodstatné a v souvislosti s vesmírem a existenci lidstva nemají vůbec žádný význam. ![]() Píseň je o radosti z řízení auta Dodge Viper. "Viper King" je v podsatě rockový vypalovák, za který by se nestyděli ani Led Zeppelin, i když je to z pohledu kapely spíše žertovná libůstka... ![]() ![]() "JEDINÝ ZPŮSOB, KTERÝ JAKO DRUH PŘEŽÍME, JE TAK, ŽE JAK MŮŽEME NĚJAK OBYVAT JINÉ PLANETY" "Můj syn Chance mi řekl, abych si poslechl tento podcast Joe Rogana, když měl v pořadu Elona Muska," vysvětlil LaBrie inspiraci pro toto téma během nedávného chatu na Zoom. "Celý podcast byl o meziplanetárním cestování, protože to je to, o čem Elon Musk je – terraformovat Mars a nakonec jít za Mars a terraformovat planety, které zachrání lidstvo. Jediný způsob, jak přežijeme jako druh, je, že pokud dokážeme nějak obývat jiné planety a udělat z nich něco, co bude podporovat život, jak jej známe." Po počáteční inspiraci si LaBrie poznamenal některé klíčové body z epizody podcastu, o kterých měl pocit, že by jej přiměly napsat skvělou sci-fi píseň s působivým textem. "Chtěl jsem, aby to mohlo rezonovat s každým, aby se s tím každý mohl ztotožnit," přiznal LaBrie. "Zejména v dnešní době, kdy vidíme, jak se planeta do určité míry extrémně přelidňuje a životní prostředí kvůli tomu platí nejvyšší cenu. Až o tom uslyšíte někoho mluvit, možná bychom se měli začít dívat za hranice této planety. Protože v určitém okamžiku nebude moci podporovat to, kdo a co jsme, což je také jedna z linií v tom textu. Potřebujeme rozšířit náš smysl pro realitu, náš smysl pro účel a náš smysl pro bytí." "POTŘEBUJEME ROZŠÍŘIT SVŮJ SMYSL REALITY, SMYSL PRO ÚČEL A SMYSL BYTÍ." Doprovodné video ke skladbě je také epický vizuální zážitek. Záběry, které vytvořil a režíroval digitální umělec Wayne Joyner, dokonale propojují hudbu s příběhem a texty. "Wayne Joiner dělá spoustu našich animovaných záběrů. Udělal základní záběry a virtuální záběry, které jsme použili při našich posledních turné," pokračuje LaBrie. "Velká část režie k tomuto videu pocházela od něj a Johna Petrucciho, když spolu hovořili. Wayne na mě uhodil: "Jamesi, můžeš mi dát doslovný výklad toho, o čem jsi mluvil v této písni?" Tak jsem na něj hodil velký dokument ve Wordu, odkud pocházím a co bych si přál, aby se objevilo ve videu. Pak už pokračoval dialog mezi ním a Johnem Petruccim. Wayne je tak neuvěřitelně talentovaný a věci mu jdou hned. Jeho práce je brilantní. Je to extrémně identifikovatelné." ![]() ![]() Druhá píseň "Answering The Call" z jejich alba z roku 2021 "A View From The Top Of The World" mluví o lásce, vině, pravdě a temné minulosti, na kterou se rozhodnete zapomenout a kterou byste raději šli dál a viděli tu krásu v nás všech. ![]() ![]() Kytarista John Petrucci o "Invisible Monster" prohlásil: "(Písnička) byla napsána poté, co jsme už měli hromadu materiálu. Mnoho zkomponované hudby bylo energické a pozitivní a v tempu. Mike Mangini navrhl, abychom udělali další song trochu jinak. Začali jsme tedy pracovat na skladbě ve středním tempu. Lyricky jde ve skladbě o to, jak lidi trápí úzkost". ![]() ![]() Čtvrtá skladba "Sleeping Giant" z alba Dream Theater z roku 2021 "A View From The Top Of The World" hovoří o vnitřním konfliktu a o tom, co pohání a provokuje ostatní (světlo a tma). ![]() ![]() Pátá skladba "Transcending Time" je nejkratší skladba na albu, ale i tak je dost času užít si zjevný vliv Rush, který je v celé této skladbě. Skladba je o unášení se do myšlenek a zážitků někoho, kdo vidí události, které se staly na časové ose vesmíru. ![]() ![]() K šesté skladbě "Awaken The Master" z "A View From The Top Of The World" se vyjádřil kytarista John Petrucci. "Je to poslední píseň, kterou jsme napsali. Je to také poprvé, co jsem použil svou osmistrunnou kytaru. Dost mě to bavilo. V době, kdy jsme psali "Awake", jsem zatoužil hrát na sedmistrunku, tak jsem si jednu pořídil. Teď jsem se znovu nechal inspirovat nástrojem bez jakékoli předpojatosti, a tak jsem napsal skladby ve svém stylu na osmistrunku. Byl to vlastně prototyp! Skladba "Awaken...", k níž napsal text John Myung, záměrně začíná pouze kytarou a je to jedna z tvrdších skladeb na desce." Píseň vypráví o objevování rovnováhy a "toho, co celou dobu bylo", a také naznačuje, jak najít svůj skutečný potenciál a podívat se hluboko do své duše. ![]() ![]() Největším triumfem "A View from the Top of the World" je jeho závěrečná titulní skladba trvající více než 20 minut. Nerovná se to "A Change Of Seasons" nebo "Six Degrees Of Inner Turbulence", ale evokuje to jejich plynulost a přitažlivost mnohem více než "Illumination Theory" z roku 2013. "Vzorec se pro nás nemění," připustil LaBrie. "Začali jsme diskutovat o tom, co bychom chtěli udělat, nebo kam jsme si mysleli, že bychom měli s tímto albem jít." A co skutečně udává pohyb a co bylo katalyzátorem, je vědomí, že jsme chtěli vytvořit epickou skladbu bez časového omezení. Tady to bylo 20 minut plus. Když víte, že napíšete píseň tohoto druhu, nastaví se tím zbytek alba. Také jsme věděli, že se zbytkem alba jsme nechtěli žádnou z těchto písní omezovat časem. Jakmile se dostaneme do místnosti, je tu tolik nápadů a konverzace o tom, kam chceme jít." ![]() ![]() ![]() A pokračoval: "Byla to pecka hrát živě na turné ke 40. výročí. Když se do toho pustíme, je to jako píseň, která je v našem katalogu navždy. A také bylo zábavné napsat text k tomuto tématu, vyjádřil opravdu děsivý pocit, který někteří lidé zažívají, když procházejí nočním děsem." Píseň se zabývá nočními můrami a spánkovou paralýzou, která se zdá být zastřešujícím tématem alba "Parasomnia". Desetiminutový opus "Night Terror" vydaný jako singl přes všechny změny nálad, technické exhibice všech zúčastněných a lehounké broušení hrany kýče hlavně ve vokálních linkách drží pohromadě jako skála - a hlavně drží pozornost posluchače i v této neskromné stopáži. Portnoyovi se podařilo to, co bez jeho schopností zbývající muzikanti úplně nezvládali. Očividně totiž dokáže zkrotit ega (zřejmě zejména kytaristy Johna Petrucciho) a dodat nápadům potřebný tmel. Nejdeme tak od exhibice k exhibici, ale jedna pasáž (tu kytarové sólo, tu vstup Jordana Rudesse na klávesy, tu basové kudrlinky Johna Myunga) přirozeně rozkvétá z té předchozí. Doprovodné video zavírá muzikanty do jakéhosi tajuplného domu s nezbytnými proprietami v podobě dýmu i náladotvorného osvětlení, nějakou dějovou linku ale naštěstí nechává stranou. Soustředí se na pětici muzikantů a dává fanouškům to, čeho si žádají nejvíce, tj. pohled pod jejich prsty. Až v úplném závěru se Dream Theater objevují jako kapela, jinak hudebníci celou stopáž hrají samostatně, každý v jiné místnosti. ![]() "A Broken Man" se zaměřuje na poruchy spánku pocházející z bojového veterána trpícího PTSD. Tento 8-minutový song spřádá trýznivé vyprávění o válečném veteránovi, který kvůli bojovým zkušenostem zažívá poruchy spánku, jako jsou noční můry a nespavost. Píseň obsahuje zvukové úryvky od skutečných veterinářů, kteří mluví o svých osobních hrůzách a přehrávají traumatické události válečného nasazení. ![]() ![]() Skladba "Dead Asleep" je založená na skutečných událostech, když vypráví mrazivý skutečný příběh muže, Velšana, který v roce 2009 omylem uškrtil svou ženu během náměsíčné chůze, neboť si ji spletl si ji s vetřelcem, který se jim vloupal do karavanu. Muž poté věřil, že zlikvidoval vetřelce. Byl zproštěn viny, protože měl v minulosti problémy se spánkem a píseň odráží vážnost případu v temné progresivní metalové masterclass. Kapela převádí tuto tragédii do strhující, atmosférické skladby, mísící mechanické, téměř robotické rytmy s momenty syrové, lidské zranitelnosti. ![]() "Midnight Messiah" je o někom, kdo se ve svých snech cítí nejživěji a těší se, až usne, aby se mohl stát titulní postavou. ![]() ![]() ![]() |
![]() ![]() |
|